Tarikh : 7 Mac 2011
Hari : Isnin
Kelas : 3 Baiduri
Bilangan Pelajar : 32 orang
Mata pelajaran : Nahu
Tajuk : Maf’ul Fih.
Langkah/masa | Kandungan | Aktiviti | Alat Bantuan Mengajar |
Set Induksi | Guru menyuruh pelajar menonton dan menghayati video yang dipaparkan. | Pelajar menonton sambil menghayati apa yang dipaparkan di dalam video tersebut. | -video |
Sesi pengajaran | - Guru mengkaitkan video dengan tajuk yang akan dipelajari. - Guru memberitahu tajuk pengajaran. - Guru menerangkan maksud Maf’ul Fih dan jenis-jenis Maf’ul Fih serta cara mengi’rabkan ayat. | - Guru meminta pelajar menyebut nama-nama tempat dan masa yang disebut dalam video tersebut - Guru meminta beberapa orang pelajar menulis ayat lengkap di papan hitam. - Pelajar diminta menggaris ayat yang menunjukkan Maf’ul Fih. | - Buku Teks - Papan Hitam - Kertas - Pen |
Refleksi | -Pelajar dapat mengetahui apa itu Maf”ul Fih dan mengetahui jenis-jenisnya. - pelajar dapat mengenali tempat Maf”ul Fih dan cara mengi’rabkan ayat tersebut. - Pelajar dapat mempelajari cara bina ayat dengan betul. |







